
“ערב אחד קיבלתי טלפון מאמא של ילד בצהרון, היא סיפרה על מקרה
שקרה בשעות אחר הצהריים בבית.
האם סיפרה שבנה היה עצבני, בעט בדלתות ולא רצה לשבת לאכול.
כששאלה אותו מה קרה? ענה: “אם הייתי עכשיו בצהרון הייתי הולך ללוח
רגשות ובוחר את פרצוף הכעס”.
מכאן התפתחה ביניהם שיחה ובה עלו שאלות: למה את כועס? איך לדעתך
אפשר להירגע? מה למדת בצהרון שמרגיע?”.
בסיום השיחה התיישב הילד לאכול בשמחה והמשיך בערב רגוע עם שאר בני
משפחתו.
לוחות רגשות
בתכנית החינוכית בירושלים מתייחסים לרגשות השונים. בכל חודשיים בצהרוני
הגנים מעמיקים ולומדים על רגש והבעת פנים אחרת .
בחודשים שחלפו עסקו ולמדו הילדים על רגש ‘השמחה’ והכעס דרכי ההבעה
שלהם וההתמודדות עם הרגשות הפחות נעימים.

הצהרונים קיבלו לוח רגשות
מגנטי שהופק במיוחד
עבורם, הכולל בתוכו איורים
של סמיילי עם הבעות פנים
שונות כגון, שמח, מחויך,
עצוב, כועס, עייף ועוד שלל
הבעות.
באמצעות הלוח מתקיים בכל
יום מתקיים סבב של הבעת
רגשות הילדים באמצעות לוח
הרגשות ומתנהל שיח מכבד
ושיתוף בחוויות שהם עוברים
במהלך היום.
הלוח מעודד את הילדים לשתף האחד את השני, לסייע ולעזור, לדעת לבקש תמיכה, להעניק
מילה טובה ועוד.

לצהרוני בתי הספר פותחה ערכה הכוללת חוברת הדרכה
לצוותי החינוך של ניצנים, צלחות מעופפות למשחק
הכוללות הבעות פנים שונות, קופת חיסכון משחק
המשאלות, משחק מפתח הלב, משחק מה המצב?, מראה
אישית לכל ילד, משחק קלפי רגשות וספרונים בנושא
רגשות כגון ‘הכבשה המרוצה’ ‘תזמורת ביער’ ו’התרנגול
הנאה’.
מטרת הערכה היא לזהות רגשות ולשיים אותם, להעניק
לגיטימציה ותוקף לרגשות, לתאר מקרים שחוו ולשתף
בתחושות ורגשות, הענקת מודעות עצמית לתכונות
חיוביות ולחזקות הקיימות בילד .

מונחים שעולים מתוך שיח עם התלמידים הם: רואים אותי, מקשיבים
לי, מקבלים את דעותיי, מכבדים אותי ועוד .
דרך המשחק התלמיד לומד על סוגי רגשות, התבוננות על התנהגותו
ולמידה עצמית וקבוצתית המסייעת בעידוד אקלים מיטבי וחיובי לאורך
שעות הצהרון .
מושגים שנלמדים ומהווים בסיס לשיח ושמירה על כללי התנהגות הינם: שליטה על המילים
והמעשים שלי, איפוק, הקשבה להוראות צוות הצהרון, קבלת סמכות מבוגר ועוד.

בבאר שבע הובילו יוזמה חינוכית התורמת לפן הרגשי בקרב הילדים.
מטרת היוזמה הייתה להשרות בקרב הילדים תחושת ביטחון. הילדים
עברו תהליך של ציור פיסול, עבודות אומנות ויצרו המצאות שונות
המתאימות לתקופה.
היום שנבחר לצורך היוזמה היה ה 12.1.71 , יום בו חוגגים בעולם את –
יום המצאות הילדים בסיומו שלחו הילדים את התוצרים לתחרות
רשותית.
מתוך עלון ניצנים – משרד החינוך